Så många mobbas på jobbet – varningssignalerna att ha koll på

Plats: Stockholm, Sverige
Datum: 31 januari 2025

Mobbning på arbetsplatser är ett allvarligt problem som ofta är svårt att upptäcka. Psykologen Anna Bennich betonar vikten av snabb utredning och tydligt ansvarstagande när tecken på mobbning uppstår.

Mellan 9 och 11 procent av arbetstagare utsätts för kränkande särbehandling, enligt statistik från Prevent. Det innebär att mellan 350 000 och 450 000 personer någon gång har varit drabbade av mobbning. Eftersom det leder till stora negativa konsekvenser både för den drabbade och för arbetsplatsen, är förebyggande arbete avgörande.

När en chef misstänker att mobbning förekommer är det avgörande att agera snabbt. ”Man behöver gå in och ta ansvar direkt, starta en utredning och ta in professionell hjälp om situationen är komplex. Att som chef försöka hantera allt själv kan bli övermäktigt,” säger psykologen Anna Bennich i Nyhetsmorgon.

Eftersom mobbning sällan är svart eller vitt, kan det finnas många röster och motstridiga berättelser. Därför är det viktigt att varje signal tas på allvar. ”Att någon säger sig vara mobbad betyder inte alltid att det stämmer – men det betyder att det är ett problem som måste undersökas,” säger Bennich.

Arbetsmiljölagen definierar mobbning som upprepade kränkande handlingar som leder till att en person känner sig utanför arbetsgemenskapen. Det kan vara subtila sätt att försvåra någons jobb eller elaka kommentarer maskerade som skämt. Enligt uppgift upplever cirka tio procent att de någon gång i sitt arbetsliv blivit utsatta för mobbning.

Ett av de stora hindren för att stoppa mobbning är skammen. Den utsatta vill inte framstå som ett problem och undviker ibland att be om hjälp. Därför är det viktigt att kollegor och chefer är uppmärksamma på förändrat beteende och stämning. ”Ofta är det svårt för utomstående att se vad som händer, just för att kränkningarna kan komma i små steg: att man inte blir bjuden till möten, inte får information, eller möts av ’det är bara på skoj’. Men ser man något bör man reagera direkt. Att visa stöd genom enkla gester kan betyda mycket,” säger Anna Bennich.

För den som känner sig utsatt är det bra att tidigt söka hjälp: kontakta chef, skyddsombud, fack eller företagshälsovård. En arbetsgivare som utreder och bekräftar mobbning kan vidta åtgärder – i extrema fall går det även att skilja en förövare från en anställning. Det kräver dock alltid en ordentlig utredning, väl dokumenterad för att skydda alla inblandade.

Om en arbetsgivare konstaterar att mobbning förekommer, kan den som utsätter andra i vissa fall sägas upp. ”Ja, det är möjligt att skilja en förövare från en anställning, men det kräver en ordentlig utredning och dokumentation. Det är ingen enkel process, men det går,” säger Bennich.

För att förebygga mobbning måste chefer och arbetsgivare arbeta aktivt med arbetsklimatet och tydliga rutiner. ”Mobbning är sällan enbart en individfråga, utan ofta en spegling av problem i organisationen. Att bara peka ut en enskild skyldig löser sällan grundproblemet,” avslutar Bennich.

Källa: TV4

Taggar: Mobbning, Arbetsplats, Psykologi, Anna Bennich, Arbetsmiljö, Förebyggande åtgärder, Chefansvar, Utredning, Stöd.

Det här inlägget postades i Sverige. Bokmärk permalänken.