
Helsingfors, Finland
Sammanfattning: Polisen i Finland har upptäckt ett cirka 100 kilometer långt släpspår efter fartyget Eagle S på Östersjöns botten, som en del av förundersökningen om misstänkt sabotage mot elkabeln Estlink 2. Fartyget har tagits över av finländska myndigheter och undersökningar pågår både ombord och under havsytan. Eagle S har pekats ut som en del av den ryska skuggflottan och misstänks ha varit inblandat i sabotage och eventuellt spionage. Förundersökningen är fortfarande i ett tidigt skede.
Polisen i Finland har upptäckt ett omkring 100 kilometer långt släpspår efter fartyget Eagle S på Östersjöns botten. Detta fynd är en viktig del i den pågående förundersökningen om misstänkt sabotage mot elkabeln Estlink 2.
Undersökningarna av fartyget Eagle S pågår sedan juldagen, då ett kabelbrott rapporterades på elkabeln Estlink 2. Fartyget har pekats ut som misstänkt för grovt sabotage och har tagits över av finländska myndigheter. Eagle S eskorterades till en skyddad ankarplats där det nu undersöks.
Centralkriminalpolisen har genomfört tekniska undersökningar ombord på fartyget och förhört besättningen, men förundersökningen befinner sig fortfarande i ett tidigt skede. Även under havsytan i Finska viken pågår undersökningar, vilket har pausats på grund av dåligt väder.
Sami Paila, utredningens allmänna ledare, berättar att man lyckats kartlägga släpspåret från början till slut. ”Spåret är flera tiotal kilometer långt. Tills vidare har det inte varit möjligt att fastställa var ankaret eventuellt lossnade.”
Polisen misstänker att det var fartygets ena ankare som orsakade avbrottet på Estlink 2 – och därmed skapat det långa släpspåret. När myndigheterna gick ombord fanns bara kedjan kvar, ankaret saknades.
”Släpspåret tar slut där Eagle S drog upp ankarkedjan. Därifrån går ett spår österut i flera tiotals kilometer, det kan till och med vara frågan om närmare hundra kilometer,” säger Sami Paila till Yle.
Eagle S har pekats ut som en del i den ryska skuggflottan, och enligt en källa till den brittiska sjöfartstidningen Lloyds List var fartyget ”fullpackat” med spionutrustning. Dock avfärdats som rykten av Helsingforspolisen.
Joakim von Braun, expert på rysk underrättelseverksamhet, säger till Yle att det mycket väl kan ha funnits utrustning för någon form av underrättelseverksamhet ombord, men att spionage troligen inte har varit Eagle S främsta uppgift. Han tror istället att det handlar om påverkansoperationer för att skrämma, samtidigt som Ryssland bedriver annan verksamhet som då inte blir lika uppmärksammad.
Förutom grovt sabotage utreds även grovt störande av post- och teletrafik och grovt regleringsbrott.
Källa: Yle
Taggar: Östersjön, sabotage, elkabel, Eagle S, finländska polisen, Estlink 2, underrättelseverksamhet, ryska skuggflottan