Panama City
Panama Kanalen kommer att förbli under panamansk kontroll och vara öppen för handel från alla länder, enligt kanalens administratör, som avvisar påståenden från presidentvalde Donald Trump om att USA borde ta över kanalen.
Ricaurte Vásquez avvisar Trumps påståenden om att Kina kontrollerar kanalens operationer och säger att undantag från nuvarande regler skulle leda till ”kaos”. Han förklarar att kinesiska företag som verkar i hamnarna vid kanalens båda ändar är en del av ett konsortium från Hong Kong som vann en anbudsprocess 1997. Han tillägger att även amerikanska och taiwanesiska företag driver andra hamnar längs kanalen.
Trump har gått så långt som att föreslå att USA borde återta kontrollen över kanalen och inte utesluter användning av militär makt för att uppnå detta.
”Det kan vara så att man måste göra något,” sa Trump på tisdagen. ”Panama Kanalen är vital för vårt land.” Trump har beskrivit avgifterna för passage genom kanalen, som förbinder Atlanten och Stilla Havet, som ”löjliga”.
Panamas president, José Raúl Mulino, har tydligt uttalat att kanalen kommer att förbli under panamansk kontroll.
Vásquez betonar att Panama Kanalen är öppen för handel från alla länder. Han tillägger att kanalen inte kan ge särskild behandling till USA-flaggade fartyg på grund av ett neutralitetsavtal. ”Det mest förnuftiga och effektiva sättet att hantera detta är att upprätthålla de etablerade reglerna,” sa Vásquez.
Begäranden om undantag avvisas rutinmässigt, eftersom processen är klar och det inte får finnas godtyckliga variationer, sa han. Det enda undantaget i neutralitetsavtalet gäller amerikanska örlogsfartyg, som får förmånsbehandling.
Omkring 70% av sjötrafiken som passerar Panama Kanalen kommer från eller går till USA:s hamnar.
USA byggde kanalen i början av 1900-talet för att underlätta passage av kommersiella och militära fartyg mellan sina kuster. Washington överlämnade kontrollen över kanalen till Panama den 31 december 1999, enligt ett avtal undertecknat 1977 av president Jimmy Carter.
Förra månaden sa Trump till sina anhängare att ”vi blir lurade vid Panama Kanalen”. Han påstod att USA ”dumt gav bort den”.
Vásquez sa att en planerad serie av höjningar av avgifterna för kanalens användning avslutades med en höjning den här månaden. Eventuella ytterligare höjningar skulle övervägas under första halvåret av året för att ge kunderna visshet i sin planering och skulle gå genom en process för offentliga kommentarer, sa han.
”Det finns ingen diskriminering i avgifterna,” sa han. ”Prisreglerna är enhetliga för absolut alla som passerar kanalen och klart definierade.”
Kanalen är beroende av reservoarer för att driva sina slussar och drabbades hårt av torka under de senaste två åren, vilket tvingade den att kraftigt minska antalet dagliga platser för passerande fartyg. Med färre fartyg som använder kanalen varje dag, höjde administratörerna avgifterna som debiteras alla skeppsredare för att reservera en plats.
Kanalen delar Panama, sträckande sig 51 miles från ände till ände. Den gör det möjligt för fartyg att undvika den längre och dyrare resan runt Kap Horn vid Sydamerikas sydspets.
”Det är ett enormt ansvar,” sa Vásquez om Panamas kontroll över kanalen. ”Ta fallet med Covid: när det anlände, tog kanalen de nödvändiga åtgärderna för att skydda arbetskraften, men samtidigt hålla kanalen öppen, eftersom det internationella åtagandet är att hålla den öppen.”
Källa: The Guardian
Taggar: Panama Kanalen, Donald Trump, USA, Panama, Kina, Neutralitetsavtal, Handel, Sjöfart
Sammanfattning:
- Panama Kanalen kommer att förbli under panamansk kontroll och vara öppen för alla nationer, enligt kanalens administratör.
- Donald Trump har föreslagit att USA borde ta över kanalen, men Panamas president och kanalens administratör avvisar detta.
- Kanalen är öppen för alla länder och följer neutralitetsavtalet, vilket innebär att USA-flaggade fartyg inte får särskild behandling.
- Kanalen är avgörande för handeln mellan Atlanten och Stilla Havet och är beroende av reservoarer för sin drift.
- Administratören betonar vikten av att upprätthålla etablerade regler och processer för att säkra kanalens effektiva funktion.