
Kina
Kina har avslöjat två nya smygflygplan på samma dag, vilket visar landets avancerade förmåga inom militär flygteknologi. Efter att det första planen, en regional bombare utvecklad av Chengdu, sågs under sin första flygning, dök ett annat plan utvecklat av Shenyang upp.
Det andra planet, som även det är utrustat med smygteknik, flög från Shenyang Aircraft Corporations (SAC) anläggningar. Detta plan, som är mindre än det första, har en starkt svängd vinge som liknar en så kallad lambda-vinge. Det är troligtvis ett tvåmotorigt plan med två kvadratiska luftintag under vingroten. Det är dock oklart om dessa är diverterless supersonic inlets (DSI).
Bilderna ger inte klarhet om det finns en cockpit, men det är osannolikt att planet är obemannat. Planets roll är ännu oklar, men det spekuleras om att det är ett ytterligare 5:e generationsplan eller det ryktade 6:e generationsplanet J-XX.
Det första planet, som eskorterades av en tvåsitsig J-20S-jaktplan, flög från Chengdu Aircraft Corporations (CAC) huvudkontor. Detta plan tros vara den 5:e generationsregionala bombaren JH-XX. Högupplösta bilder avslöjar serienumret 3601, vilket kan leda till att planet benämns J-36. Bilderna visar även vapenlådor mellan huvudlandningsställen, men deras dimensioner är oklara.
På sidorna av nosen, under cockpit, syns två öppningar. Dessa kan vara sidriktade radararrayer eller elektro-optiska sensorer, liknande de som finns på den ryska Su-57 Felon.
Ytterligare bilder bekräftar närvaron av tre motorer. Två intag är placerade under vingarna och är kilformade, medan intaget för den centrala motorn är placerat på toppen av flygkroppen och tros vara en DSI.
Det är intressant att den eskorterande J-20S var den tidigare okända prototypen 2035 och bar även två kamerapoddar under vingarna. Det är oklart om dessa användes under den första flygningen av det nya planet.
Den 26 december är en viktig dag för Kina, då det är Mao Zedongs födelsedag, grundaren av Kinas kommunistiska parti och Folkrepubliken Kina (PRC). Många viktiga händelser äger ofta rum denna dag. Till exempel visades J-20 för första gången den 26 december för ungefär ett decennium sedan.
De två planeten flög i bred dager över tättbefolkade områden, vilket tyder på att det inte fanns någon avsikt att dölja dem trots den hemlighet som ofta omger utvecklingen av nya flygplan i Kina. Hittills har det inte kommit några officiella kommentarer, men det faktum att bilderna fritt delas utan ingripande från myndigheterna tyder på att avslöjandet var avsiktligt.
Det är ännu oklart om de två planeten är demonstratörer av konkurrerande design eller komplementära design. Medan båda har egenskaper som passar in på jaktplan och jaktbombare, har de olika storlekar, där det ena är ett tungt plan och det andra ett medelstort plan.
Det är svårt att verifiera Kinas påståenden om att dessa plan är 6:e generationsplan. Beskrivningen av 6:e generationen är fortfarande under debatt, och de ses ofta som multifunktionella tillgångar, luftöverlägsenhetstillgångar eller ”quarterbacks” för attackstyrkan.
Värt att notera är att den dåvarande chefen för USA:s flygvapens luftstridskommando, General Mark Kelly, nämnde 2022 att Kina arbetar med ”system av system” liknande de som utvecklas för Next Generation Air Dominance (NGAD) programmet, inklusive ett bemannat 6:e generationsjaktplan.
Enligt generalen visade underrättelserna att Kina hade liknande syn på vad ett 6:e generationsplan skulle vara, med öppna uppdragsystem, hög beräkningskapacitet, djup sensing och mycket låg synlighet. Dessa egenskaper skulle följas av lång operativ räckvidd, hög hastighet, stor lastkapacitet och möjligheten att fungera som en kommando- och kontrollnod eller utföra bemannad-obemannad teaming (MUM-T) operationer.
NGAD-programmet var ursprungligen avsett att efterträda F-22 Raptor, och det kinesiska 6:e generationsplanet kan vara tänkt att efterträda J-20 Mighty Dragon. USA:s flygvapen såg en bemannad 6:e generationsjakt som centrum för en familj av system, tillsammans med Collaborative Combat Aircraft (CCA). Kina kan göra likadant med FH-97A-drönaren som presenterades 2022 och beskrivs som en Loyal Wingman.
USA:s flygvapen har pausat NGAD för en översyn och utvärderar nu sina krav för 6:e generationsjakt och undersöker om den nuvarande utvecklingsstrategin stämmer överens med den föränderliga hotbilden och budgetrealiteterna. Resultaten kan omdana programmet, med en förskjutning från en bemannad 6:e generationsjakt till en mer kostnadseffektiv och teknologiskt avancerad system av system.
Flygvapensekreterare Frank Kendall har betonat vikten av denna översyn, vilket kommer att avgöra om flygvapnet behöver fortsätta med den bemannade NGAD-jakten som planerat eller skifta till en distribuerad, multiplattformsstrategi. Översynen kommer även att undersöka hur obemannade system, särskilt Collaborative Combat Aircraft (CCA), kan komplettera eller ersätta traditionella jaktplan i vissa roller.
Den ursprungliga fokusen låg på att skapa en högklassig jakt med toppmoderna förmågor, men nu skiftar fokus mot en mer integrerad ansats som tar hänsyn till rollerna för CCA, bombflygplan som B-21 och ett distribuerat nätverk av förmågor. Den ursprungliga högklassiga jakt hade en uppskattad pris på flera hundra miljoner dollar per plan på grund av alla kraven.
Flygvapnet, under sekreterare Frank Kendall, arbetar för ett mer effektivt program, undersöker sätt att bryta upp NGAD:s förmågor över flera plattformar för att sänka den totala kostnaden. Detta kan innebära en minskad betoning på en enda, allomfattande jakt och favorisera ett nätverksbaserat tillvägagångssätt som inkluderar obemannade system, bombflygplan och mer ekonomiska jaktplan.
Det är oklart vilken strategi Kina kommer att följa, om det är en allt-i-ett-lösning som USA:s flygvapen ursprungligen gjorde eller en mer distribuerad ansats som skulle tillåta billig massproduktion i stället för färre dyra plan. Eftersom PLAAF nyligen officiellt presenterade det 5:e generationsjaktplanet J-35A, är det osannolikt att officiella detaljer om de två nya planeten eller 6:e generationsprogrammen kommer att dyka upp snart.
Källa: The Aviationist
Taggar:
- Kina
- Militär flygteknologi
- Smygflygplan
- Shenyang Aircraft Corporation
- Chengdu Aircraft Corporation
- 6:e generationsplan
- NGAD
- Luftstridskommando
- Flygvapen
- Bemannad-obemannad teaming (MUM-T)
- Collaborative Combat Aircraft (CCA)
- PLAAF
- J-20 Mighty Dragon
- FH-97A-drönare
- J-35A
- Militär utveckling