Plats: Muan, Sydkorea
Tid och datum: 29 december 2024, 11:59 CET
Nästan alla de 181 personerna ombord ett plan som kraschade vid landning på Muan International Airport i Sydkorea antas ha omkommit. Detta är landets värsta inhemska flygolycka någonsin.
Myndigheter har bekräftat att 177 personer omkom i kraschen på söndagen, medan två besättningsmedlemmar – en man och en kvinn – har räddats. Två personer är fortfarande saknade nio timmar efter olyckan.
Videoklipp från kraschen visar hur Boeing 737-800 skjuter iväg på landningsbanan, svänger av över en buffertzon och slår i en betongbarriär med hög hastighet. Planet fattar eld och delar av flygplanskroppen flyger upp i luften.
En lokal brandchef sa att kraschen kan ha orsakats av en fågelslag och dåliga väderförhållanden, men den exakta orsaken är ännu okänd.
Trafikministeriets tjänstemän sa att en tidig utvärdering av kommunikationsprotokoll visar att flygkontrolltornet gav en varning om fågelslag till planet kort innan det skulle landa och gav tillstånd för landning i ett annat område. Piloten sände ut ett nödsignal kort innan planet skjuter iväg på landningsbanan och slår i barriären, enligt tjänstemännen.
”Orsaken till olyckan antas vara en kombination av fågelslag och dåliga väderförhållanden”, sa Lee Jeong-hyun, chefen för Muan brandstation, under en mediabriefing. ”Den exakta orsaken kommer att meddelas efter en gemensam utredning.”
Joo Jong-wan, en tjänsteman vid transportministeriet, sa att arbetare har återhämtat flygdata- och cockpitröstinspelningarna från planet. Dessa kommer att undersökas av regeringsexperter, sa Joo, och tillade att landningsbanan kommer att vara stängd fram till den 1 januari.
På flygplatsen utspelades hjärtslitande scener när över 100 familjemedlemmar samlades i ett mötesrum för att få uppdateringar om sina anhöriga. När Lee berättade för familjerna att de flesta passagerare antas vara döda, brast rummet ut i sorgeskrik.
”Finns det absolut ingen chans för överlevnad?” frågade en familjemedlem. Brandchefen kunde bara sänka huvudet och svara: ”Jag är så ledsen, men det ser ut så.”
Lee sa senare att stjärtsektionen var den enda delen av planet som behöll ”en liten del av sin form. Resten är nästan omöjlig att känna igen.”
Vissa familjer uttryckte ilska över vad de uppfattade som en försenad respons från myndigheterna och flygbolaget. De hade bett om att få tillträde till olycksplatsen sedan morgonen, men nekades tillgång på grund av den begränsade naturen av flygplatszonen.
En anhörig använde en mikrofon för att be om mer information. ”Min äldre bror dog och jag vet inte vad som händer”, sa han. ”Jag vet inte.”
Olyckan inträffade klockan 9 på lokal tid, kort efter att planet, Jeju Air flight 7C2216, landat på flygplatsen omkring 186 miles sydväst om Seoul, vid slutet av en flygning från Bangkok.
Tjocka rökpelare kunde ses stiga upp i himlen efter kraschen. Vissa foton visade eld som omslöt delar av flygplanet.
Yoo Jae-yong, 41, som bodde nära flygplatsen, berättade för nyhetsbyrån Yonhap att han såg en gnista på planetets högra vinge innan olyckan. ”Jag berättade för min familj att det var något fel med planet när jag hörde en hög explosion”, sa Yoo.
En annan vittne, Kim Yong-cheol, 70, sa att planet misslyckades med att landa vid det första försöket och hade cirklat tillbaka för ett nytt försök. Kim sa att han hörde ljudet av ”metallisk skrapning” två gånger omkring fem minuter före kraschen. Han såg planet stiga efter ett misslyckat landningsförsök, innan han hörde en ”hög explosion” och såg ”svart rök svälla upp i himlen”.
Kraschen var den värsta på sydkoreansk jord och en av de dödligaste i landets flyghistoria. Det senaste stora flygolyckan i Sydkorea inträffade 1997, när ett Korean Air-plan kraschade i Guam och 228 personer ombord omkom. År 2013 kraschlandade ett Asiana Airlines-plan i San Francisco, där tre personer omkom och 200 skadades.
Marco Chan, en lektor i flygoperationer vid Buckinghamshire New University, spekulerade i att skador från en fågelslag på höger motor kunde ha orsakat ett hydraulsystemsfel som lämnade piloten oförmögen att utplöja landningsstället.
”Boeing 737-800 är ett pålitligt och bredt använt flygplan, och denna krasch verkar bero på en olycklig kedja av händelser snarare än en systematisk designfel”, sa Chan.
Jeju Air, en av Sydkoreas största lågprisflygbolag, bytte sin hemsida till en minimalistisk, svart bakgrund efter kraschen. I ett uttalande sa de: ”Jeju Air bugar djupt i ursäkt till alla som drabbats av olyckan på Muan flygplats. Vår första prioritet är att göra allt möjligt för att hantera denna incident. Vi beklagar uppriktigt att vi orsakat oro.”
En företagsrepresentant berättade för Yonhap att flygplanet som var inblandat i söndagens krasch hade varit i drift i 15 år och inte hade någon historia av olyckor.
De två överlevande besättningsmedlemmarna räddades från stjärtsektionen av flygplanet och hade lidit ”mellanmässiga till allvarliga” skador, enligt myndigheterna.
Lokala myndigheter sa att de koordinerar med stora sjukhus i den närliggande staden Gwangju för att hantera skadade.
Vraket av Jeju Air-planet brinner på Muan International Airport
Bild av vraket av Jeju Air-planet som brinner på Muan International Airport efter att det skjuter iväg på landningsbanan på söndagmorgonen. Foto: Yonhap/Reuters
Myndigheter sa att 173 av passagerarna var sydkoreanska medborgare och två var thailändska medborgare.
Den internationella rutten Muan-Bangkok lanserades tre veckor tidigare, den 8 december, som en del av en omvandling där den regionala flygplatsen skulle operera rutter till 18 internationella destinationer i nio länder denna vinter, enligt Yonhap News.
Den nationella brandkåren sa att den inledande branden i vraket av planet kunde kontrolleras klockan 9.46, 43 minuter efter att det första nödanropet mottogs klockan 9.03.
Sydkoreas tillförordnade president Choi Sang-mok beordrade ”alla tillgängliga utrustningar och personal att mobiliseras” för räddningsoperationen och var på väg till olycksplatsen.
Incidenten är det första stora testet för Choi, som tillträdde ämbetet på fredagen efter att Sydkoreas parlament röstade för att avsätta den tidigare tillförordnade presidenten Han Duck-soo.
Philip Goldberg, USA:s ambassadör i Sydkorea, sa på sociala medier: ”Jag blev hjärtskuren när jag hörde om tragedin på Muan flygplats denna morgon.”
Den brittiska ambassadören Colin Crooks skrev: ”Djupaste kondoleanser till familjerna till dem som omkom i denna morgons fruktansvärda flygolycka på Muan.”
Experter sa att Sydkoreas flygindustri hade ett solitt säkerhetsrekord, och detta var den första dödliga olyckan som Jeju Air upplevde sedan det grundades 2005.
Tidigare stora olyckor på koreansk mark inkluderar Asiana Airlines-kraschen i Mokpo 1993 som dödade 68 personer, och en Air China-krasch nära Gimhae flygplats 2002 där 129 av 166 passagerare omkom.
Den 12 augusti 2007 slog ett Bombardier Q400 som opererades av Jeju Air med 74 passagerare av banan på grund av starka vindar på den södra Busan-Gimhae flygplatsen, vilket orsakade ett dussin skador.
Söndagens krasch inträffade nästan ett år efter att ett Japan Airlines-plan kolliderade med ett kustbevakningsflygplan och fattade eld när det landade på Haneda flygplatsen i Tokyo. Alla 379 passagerare och 12 besättningsmedlemmar kunde lämna flygplanet innan det blev omslutet av eld. Fem besättningsmedlemmar från kustbevakningsplanet omkom i olyckan.
Källa
The Guardian
Taggar
Jeju Air, flygolycka, Sydkorea, Muan International Airport, Boeing 737-800, fågelslag, väderförhållanden, flygsäkerhet, räddningsoperation, Choi Sang-mok, Philip Goldberg, Colin Crooks.