Stockholm, Sverige – 4 Februari 2025
Läskjätten Coca-Cola och Ica har hamnat i en priskonflikt, vilket leder till att vissa Ica-butiker har minskat sortimentet av Coca-Cola-produkter. På grund av den pågående prisdebatten med Coca-Cola har Ica-butiker i regioner som Bankeryd begränsat eller tagit bort delar av Coca-Cola-sortimentet. Thomas Sannelius, butikschef för Ica Bankeryd, bekräftar att beslutet att minska sortimentet är ett försök att sätta press på Coca-Cola för att få dem att återkalla sina prishöjningar. Ica ersätter de borttagna Coca-Cola-produkterna med konkurrerande läskmärken för att undvika tomma hyllor.
Priskriget påverkar Ica-butiker i områden som Sundsvall och Bankeryd, där utbudet av Coca-Cola-produkter är begränsat som en reaktion på de planerade prishöjningarna från Coca-Cola. Butikerna har valt att satsa på andra läsksorter för att kompensera den minskade tillgången på Coca-Cola-produkter.
källor:
- DN Direkt. (2025, februari 4). Ica i priskrig med Coca-Cola. https://www.dn.se/direkt/2025-02-04/ica-i-priskrig-med-coca-cola/
- Expressen. (2025, februari 4). Coca-Cola-bråk – Ica tar bort varor. https://www.expressen.se/
- Aftonbladet. (2025, februari 4). Coca-Cola-brist på Ica efter priskrig. https://www.aftonbladet.se/
Taggar:
- handel
- konsumentbeteende
- varumärken