Kinna, Marks kommun, Västra Götalands län
Måndag 11 december 2024
Josefine Roos från Marks kommun hamnade i en mardröm när Swedbank plötsligt spärrade hennes bankkonton. Under sex månader var hon utan tillgång till sina pengar, kunde inte betala räkningar eller handla mat, samtidigt som hon tog hand om sina små barn. Banken hävdade misstankar kring fem transaktioner, men gav inga svar på hennes frågor.
– Du står där, du har små barn, och du kan inte göra något. Det enda du får höra är att du ska vänta på beslut, säger Josefine Roos.
Misstänkta swishbetalningar
Swedbank ansåg att fem transaktioner på totalt 14 800 kronor var misstänkta. Fyra av betalningarna var från hennes sambo och en från köp-och-sälj-appen Vinted. Trots att Josefine fick tio dagar att förklara betalningarna och att allt var redovisat med tydliga anteckningar, frös banken hennes konton utan vidare förklaring.
– Det är inga konstiga transaktioner, och allt är märkt med vad det gäller. Ändå spärrades jag helt från mina konton, berättar hon.
Spärrat bank-id
Utöver att kontona låstes spärrades även hennes bank-id i ett år. Detta gjorde situationen ännu svårare, eftersom hon inte kunde utföra nödvändiga uppgifter som att logga in på apoteket eller lägga schema för barnens förskola.
Banken nekade intervju
Trots flera påtryckningar från media har Swedbank valt att inte kommentera ärendet i en intervju. I ett mejl uppmanar banken Josefine att överklaga beslutet till deras kundombudsman.
Fredrik Nordquist, jurist vid Konsumenternas bank- och finansbyrå, konstaterar att uppsagda bankkonton är en vanlig orsak till klagomål.
– Det här är en växande trend. Många drabbas av frysta konton och upplever att de inte får tillräcklig information från bankerna, säger Nordquist.
Trots att Swedbank agerat på misstankar om penningtvätt har ingen polisanmälan gjorts i fallet.
Källa: TV4
#privatekonomi #bankproblem #swedbank