Bryssel, 6 juni 2024 – Europakommissionen har lagt fram ett förslag om att ändra det nuvarande ELV-direktivet (End-of-Life Vehicles) till en tvingande förordning, vilket just nu är ute på remiss i varje medlemsland. Förslaget syftar till att öka återvinningen av fordon inom EU och omfattar alla aspekter av fordonslivscykeln, från köp och försäljning till reparation och återvinning.
Förslaget innebär att ägare kan tvingas lämna sina fordon för återvinning om de betecknas som ”avfall”, oavsett ägarens intentioner med fordonet. Vid försäljning måste ägaren bevisa att fordonet inte är avfall, genom senaste kontrollbesiktning eller genom att visa att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.
EU-parlamentarikern Johan Nissinen (FL) varnar för att förslaget kan hota veteranbilar och den svenska motorkulturen.
– Vi riskerar att få en lagstiftning som tvingar veteranbilar till skroten och förhindrar att man kan meka med bilar som tidigare. Exempelvis i Spanien måste man redan idag ta bilen till en auktoriserad verkstad för reparation, säger Nissinen.
Motorhistoriska Riksförbundet har uttryckt oro över att förslaget inte tar hänsyn till Sveriges unika regelverk för olika typer av fordon. Förbundet menar att förslaget går emot svensk praxis och syn på fordonsägande.
– Risken är att hela den svenska motorkulturen, med över en miljon utövare, kan försvinna. Fordon som inte klassas som veteranbilar idag kommer kanske inte ens att existera när de väl kan bli veteranbilar, säger Nissinen.
Förslaget syftar till att minska antalet övergivna bilar och öka återvinningen av material i fordon. Men enligt kritiker kan detta ske på bekostnad av ägarens rätt till sin egendom och den svenska motorkulturen.