Stockholm, Stockholms län
23 november 2024 kl. 17:41
Enskedebon Lars Mårtensson krävs på 600 kronor för en parkeringsbot, trots att hans moped aldrig varit på den plats där brottet påstås ha skett. Trots att både Norrtälje kommun och parkeringsbolaget Securitas erkänt misstaget, tvingas Lars betala boten innan han kan överklaga, vilket han beskriver som ”ren och skär utpressning”.
Misstaget
Incidenten började med en påminnelse om en obetald parkeringsbot. Enligt uppgifterna skulle Lars moped ha varit felparkerad i Rimbo i början av oktober. Efter att ha granskat fallet framkom att en parkeringsvakt skrivit fel registreringsnummer, och boten som egentligen skulle gått till en bilist, skrevs istället ut på Lars moped.
Trots att Securitas har erkänt misstaget och bilderna på den felparkerade bilen finns, måste Lars betala och överklaga boten genom Transportstyrelsen och Polismyndigheten för att undvika inkassokrav.
Lars krav och frustration
Lars har lagt flera timmar på att kontakta ansvariga och försöka få ärendet löst, utan resultat. Han har nu betalat boten och lämnat in en överklagan, men beskriver processen som frustrerande.
– ”Det känns som att stånga sig blodig. Jag skulle vilja ha en ursäkt och kompensation för tiden jag har lagt på detta,” säger han.
Lars planerar att polisanmäla både kommunen och Securitas och väntar på återbetalning av den felaktiga boten.
Kommunens svar
Joachim Simonsson, trafikhandläggare vid Norrtälje kommun, bekräftar i ett mejl till Lars att boten är felaktig, men förklarar att kommunen inte har befogenhet att annullera utfärdade parkeringsanmärkningar. Han beskriver situationen som ovanlig men utanför kommunens kontroll.
Källa: TV4 Nyheterna, Norrtelje Tidning
Taggar: Parkeringsbot, Norrtälje kommun, Securitas, rättsliga processer, konsumenträtt